Tuesday, July 8, 2008

Postal service bodo!!!!! (Jgn baca kalau anda tak menyenangi luahan2 emosional)

Tak guna sungguh..

Kitorang kena hantar application adik aku yg nak masuk UQ before end of July. Initially aku apply guna photocopied docs dulu, sebab bapak aku tgh hantar original through registered mail, so takpele..

The catch?? 2 minggu baru sampai.!!!!! Mangkuk sungguh!!!! WTF?? Menyampah menyengit!!! Ada la 2-3 hari lepas baru sampai, and then obviously UQ hantar conditional offer suruh kasi document original secepat mungkin. Kepala hotak kau, memang lah aku nak hantar original, tapi dah benda tuh tak sampai2, macamana aku nak hantar!!! Ni kang jgn nak menyalahkan aku lak bila adik aku tak sempat enrol sebab benda2 teknikaliti yg bodoh dan bangang sebegini. Mak aku dah risau dah rumah, aku pun takleh buat apa, doa je le banyak2.

Yang lebih menyusahkan lagi, postal service tuh bukan hantar kat rumah aku, dia hantar kat post office!! Abih tu, nak ambik bila?? Weekend P.O tak bukak, Uni pun tak bukak, pecite??? Nak ambik time weekday memang tak dapat lah, sekarang busy melampau2 sebab end of financial year, ambik cuti memang tak dapatlah, nak dtg lambat / balik awal nanti bos lak bising. Bodoh sungguh2...

Last2 aku terpaksa menyusahkan housemate aku, suruh dia lak jadi runner aku ke post office st lucia and then hanto ke UQ student centre esok pagi secepat mungkin...haiya, sudah meletakkan harapan kat org lain lak, antara benda2 yg aku paling susah nak buat dalam dunia. Apa boleh buat, sabar je le, jadi tak jadi tu ada la hikmah sebaliknya ye tak? Kita hanya mampu merancang but in the end tuhan jek yg menentukan...as long as we keep communicating with UQ Insyaallah they will understand.

Then when that minor glitch (oh guys, sorry to rap on but it has not finished yet!!) is resolved, kena buat visa pulak.....kena tunggu offer baru boleh buat, mana boleh main apply jek...nak apply lak kena tunggu between 2 minggu (paling cepat) - 1 month (paling lama), hari tu kena call UQ bertalu2 (dahla tanak kasitau status application adik kat aku, purely because bapak aku yg dinamakan "Delegate of Authority"...habih tu dia tinggal ngan aku, aku pun penting gak hape...). Skang nampak gayanya kena call DIMIA / Embassy lak bertalu2 sebab kesuntukan masa, and nak expedite benda nih secepat mungkin. Pas tu beli ticket, goodness knows ada ke tak tiket time2 cam nih, mintak2 ade la...kalau tak dah start lambat kan payah tu, nasib baik first sem, ada la leeway 1-2.

Yg menambahkan hanginnya, hari tu UQ kata nak tengok semua results baru boleh kasi offer, alih2 aku tanya sepam lagi, diorang kata ok and diorang akan kasi conditional offer asalkan we show up the results eventually. Pebenda nih?? Did I miss something??

Last but not least, UQ for some reason is still charging $9115 instead of $8000. Extra 1115 to covers OSHC (yang sucks, aku benci OSHC sebab sengal, medicare rules!!!) and application fee ($100, yang aku dah bayar, tapi tak tau apa pasal dia mintak sepam lagi, bengong)...Kena call Uq bertalu2 lagi la nih nak clarify mana nak bayo dan mana nak settle sendiri...

Final word, will go all out, full on to make this work. Would love to have my bro joining me, because I know he'll love it..I have faith in him, and know he's got the character to succeed.
Orientation? Takyah ah gi formal2 session tuh, aku settlekan jek in 2 days max. Easy cheesy peasy squeezy.

Lapang dadaku melepas geram, macam tulis diari saja hehe. Ok lah, nak tido...thanks guys / girls for reading / listening, you have a great day as well.. sleep tight, don't let the bedbugs bite okay?

Ans

2 comments:

naji said...

ansar, inhale, exhale......

Ansar said...

Pish posh pish posh (bunyi bernafas). Dah Najwa, aku dah ok dah sejak 4 hari lepas. Habis kat blog jek, saja nak lepaskan bebanan di dada (cewah). Thanks for your concern!